Istnienie Boga || Bliskość Boga || Objawienie Boże || Odpowiedź na Boże Objawienie || Religie niechrześcijańskie || Jedyny Bóg || Trójca Święta || Stworzenie || Natura człowieka || Raj || Grzech pierworodny || Cierpienie i zło w świecie || Jezus Chrystus || Maryja || Kościół || Duch Święty || Łaska Boża || Sakramenty || Chrzest || Bierzmowanie || Eucharystia || Sakrament pojednania || Przygotowanie się do spowiedzi || Sakrament namaszczenia chorych || Kapłaństwo || Małżeństwo || Śmierć || Sąd szczegółowy i ostateczny || Czyściec || Niebo || Piekło || Miłosierdzie Boże || Paruzja || Zmartwychwstanie || Życie w przyszłym świecie || Sumienie || Przykazanie miłości || Grzech || Przykazania Boże || Modlitwa || Doskonalenie kontaktów osobowych | ||||
Ks. Michał Kaszowski |
TEOLOGIA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH |
KOŚCIÓŁ NIESIE Z CHRYSTUSEM KRZYŻ ZBAWIENIA |
Zagadnienia poruszane na stronie ujęte w formie pytań:
Jakie znaczenie posiada cierpienie Chrystusa i zjednoczonych z Nim ludzi?
Jakie znaczenie dla chorego i dla zbawienia świata posiada sakrament namaszczenia chorych?
W jakim znaczeniu całe życie chrześcijanina i jego działalność mogą być zbawczym krzyżem?
Jak należy się zachowywać w cierpieniu, aby przyczyniało się do zbawienia świata?
Dlaczego chrześcijańska nauka o cierpieniu nie niszczy radości wierzących?
KOŚCIÓŁ NIESIE Z CHRYSTUSEM KRZYŻ ZBAWIENIA
Na różne sposoby lud Boży ma naśladować swego Założyciela, Jezusa Chrystusa. Jednym z nich jest niesienie krzyża przez wszystkich należących do Kościoła.
1. Jakie znaczenie posiada cierpienie Chrystusa i zjednoczonych z Nim ludzi? Kol 1,24; Ga 6,14
Cierpienie jest następstwem oddalenia się człowieka od Boga - źródła szczęścia. Trudno nam jednak znaleźć jasną odpowiedź na niektóre dręczące nas pytania, np. dlaczego cierpią niewinne dzieci, dlaczego w kataklizmach ginie tylu ludzi? Wiemy tylko, że Jezus Chrystus, Syn Boży, wziął na siebie wszelką ludzką nędzę, ból, że Jego męka i śmierć krzyżowa przyniosła nam wieczne zbawienie. Przez swoją mękę i zmartwychwstanie Chrystus pokonał śmierć i cierpienie, zbliżył nam wieczne szczęście.
Chrześcijanie wierzą, że człowiek zjednoczony przez łaskę z Chrystusem uczestniczy - dzięki swoim cierpieniom - w zbawianiu świata, czyli w budowaniu królestwa Bożego. Cierpiący chrześcijanin może - jak św. Paweł - powiedzieć: „Teraz raduję się w cierpieniach za was i ze swej strony w moim ciele dopełniam braki udręk Chrystusa dla dobra Jego Ciała, którym jest Kościół” (Kol 1,24). Cierpienie także jest włączone w proces budowania królestwa Bożego na ziemi.
2. Co znaczy, że cierpienie może stać się drogą do szczęścia? 1 P 5,10; Rz 8,18
Chrzest zanurza nas w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa (por. Rz 6,1-14). Niosąc z Nim krzyż, uśmiercając w swoim życiu grzech, dążymy do chwały zmartwychwstania. Z Chrystusem cierpiącym dla zbawienia świata są szczególnie zjednoczeni ci, których dręczy ból, którzy cierpią za prawdę. Zbawiciel nazywa ich w Ewangelii błogosławionymi. Za każdy trud poniesiony dla innych, człowiek otrzyma w niebie wielką zapłatę. Cierpiący przyczyniają się do zbawienia świata. Zbawienie to polega m.in. na wyzwoleniu ludzkości z niewoli cierpienia, śmierci. Krzyż jest drogą do własnej chwały, do szczęścia. Niesiony z Chrystusem pomaga też innym osiągnąć wieczną radość.
3. Dlaczego nie można zabijać chorych i cierpiących? Ga 6,2
Tylko Bóg jest Dawcą życia, człowiek nie może nikogo zabijać, nawet chorego, bo nie on dał mu życie. Wiara w zbawcze znaczenie cierpień pozwala uważać wszystkich nieuleczalnie chorych za cenną cząstkę kościelnej wspólnoty, uczestniczącą w szczególny, choć niezrozumiały dla nas sposób, w urzeczywistnianiu królestwa sprawiedliwości, miłości i pokoju. Kościół wierzy, że nie tylko „działacze” przekształcają świat, doskonalą go i zbawiają, lecz że czynią to również - i to może w większym stopniu - ludzie na pierwszy rzut oka niepotrzebni z powodu swoich słabości i ułomności. Kościół wierzący w zbawcze znaczenie cierpień, zdecydowanie odrzuca myśl, by wykluczać z życia społeczeństwa ludzi chorych i kalekich, by przerywać ciążę nawet wtedy, gdy istnieje podejrzenie, że dziecko urodzi się nieuleczalnie chore, by zabijać starców, psychicznie chorych itp.
4. Jakie znaczenie dla chorego i dla zbawienia świata posiada sakrament namaszczenia chorych? Jk 5,14-15
W sakramencie namaszczenia chorych, Chrystus przez Ducha Świętego jednoczy ciężko chorego lub umierającego człowieka ze sobą i daje mu udział w swoich zbawczych cierpieniach i śmierci. W ten sposób chory człowiek zjednoczony z Chrystusem uczestniczy w Jego zbawczej ofierze, współdziała z Nim w zbawianiu świata. Swoimi łaskami Chrystus pomaga też samemu cierpiącemu w cierpliwym znoszeniu krzyża choroby. W sakramencie chorych Zbawiciel zlewa na cierpiącego łaskę konieczną do uleczenia duchowych i fizycznych niemocy, a także odpuszcza grzechy, o ile chory za nie żałuje.
5. W jakim znaczeniu całe życie chrześcijanina i jego działalność mogą być zbawczym krzyżem? Łk 9,23
Chrześcijanin może współcierpieć z Chrystusem nie tylko w przeciwnościach losowych, chorobach, kataklizmach, nieszczęśliwych wypadkach. Również wypełnianie codziennych obowiązków łączy się z krzyżem „szarzyzny”, „zwykłości”. Każdy dzień przynosi ze sobą coś trudnego, dlatego św. Paweł powie: „Nosimy nieustannie w ciele naszym konanie Jezusa, aby życie Jezusa objawiło się w naszym ciele” (2 Kor 4,10). Krzyż związany jest z głoszeniem Ewangelii, z okazywaniem bliźnim pomocy. Uczciwe życie łączy się z niesieniem krzyża, którym może być pokonywanie różnych trudności, zmaganie się z małodusznością ludzi, znoszenie prześladowań, spotykanie się z drwiną, doznawanie rozczarowań itp. Jezus wzywa swoich uczniów do niesienia krzyża codziennych trudów, załamań, cierpień, chorób. „Jeśli kto chce iść za Mną - mówi - niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje!” (Łk 9,23). Niesienie krzyża codziennych trudności prowadzi do zbawienia. Uczeń Chrystusa nie może uchylać się od krzyża budowania nowej ziemi, na której zamieszka sprawiedliwość (por. 2 P 3,13), nie może osłabnąć jego troska, by ostatecznie Bóg był „wszystkim we wszystkich” (por. 1 Kor 15,28). Uciążliwym krzyżem może być pokonywanie swoich grzechów i wad, swego egoizmu, a także zauważanie, że niewiele się zmieniamy.
6. Jak należy się zachowywać w cierpieniu, aby przyczyniało się do zbawienia świata? Mt 26,37-39
Można, a czasami nawet trzeba usuwać cierpienie posługując się wszelkimi dobrymi, humanitarnymi środkami, np. poddając się leczeniu. Nie zawsze jednak udaje się nam usunąć je z życia. W takim wypadku pozostaje nam jedno: nieść swój krzyż razem z Chrystusem, współofiarować się ze Zbawicielem Ojcu niebieskiemu dla zbawienia świata. Od samego cierpienia ważniejsza jest nasza świadoma postawa, jaką przyjmujemy w różnych doświadczeniach. Jeśli z cierpliwością i poddaniem się Bogu przyjmujemy wszystkie przeciwności losowe, przykrości, kłopoty, wówczas umacnia się nasza miłość do Boga i do ludzi. Ta miłość, doskonaląca się w cierpieniu, posiada wartość zbawczą. Dzięki niej uczestniczymy w eschatologicznej odnowie świata. Chrystus dał nam przykład, jak zachować się w cierpieniach, aby udoskonaliły naszą miłość i stały się cierpieniami zbawczymi. On w Ogrójcu, w obliczu śmierci, wołał do Boga: „Ojcze mój, jeśli to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich! Wszakże nie jak Ja chcę, ale jak Ty” (Mt 26,39).
7. Dlaczego chrześcijańska nauka o cierpieniu nie niszczy radości wierzących? Rz 6,8-9
Nieraz zarzuca się chrześcijaństwu, że jego nauka o krzyżu jest czymś w rodzaju duchowego „masochizmu” rozkoszującego się cierpieniem. Zarzut taki wynika z niewłaściwego rozumienia nauki Chrystusa. Zbawiciel nie nakazuje szukać cierpienia dla „samego cierpienia”. Przecież i On nie narażał się na niebezpieczeństwa bez potrzeby (por. J 4,1-2). Jezus wymaga od nas jedynie miłości, a ta związana jest na tym świecie z cierpieniem. Kościół wierny nauce Jezusa też nie zakazuje walki z cierpieniem. Chrześcijańska nauka moralna zabrania jedynie używać nieetycznych środków w usuwaniu cierpienia, np. zakazuje zabijać chorych, starców, nienarodzone dzieci itp. Tym, którzy nie potrafią się uwolnić od swojego krzyża, nauka Chrystusa niesie pomoc, ukazując zbawczy sens cierpień i kłopotów.
Krzyż związany jest tylko z obecną formą świata. Kiedy nastanie pełnia królestwa Bożego, wówczas znikną wszystkie cierpienia. W odnowionym świecie Bóg zamieszka pośród swojego ludu, będzie „«Bogiem z nimi». I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już odtąd nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już odtąd nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły” (Ap 21,3-4).
PODSUMOWANIE
Chrystus założył Kościół - lud Boży, w celu zbawiania świata i jednoczenia ludzi między sobą i z Bogiem. Cały lud Boży, złożony ze świeckich i duchownych, powołany jest przez Jezusa Chrystusa do tego zbawczego zadania, czyli do przekształcania świata w królestwo Boże, królestwo sprawiedliwości, miłości, prawdy i pokoju. Cały lud Boży współdziała z Chrystusem zbawiającym świat, wypełniając funkcję prorocką, kapłańską i pasterską. Założony przez Jezusa Kościół jest jeden, święty, powszechny i apostolski.
Kościół jest święty, ponieważ mieszka w nim Chrystus i Duch Święty, jednak z powodu ludzkich ułomności musi ustawicznie się oczyszczać i doskonalić. To doskonalenie się polega na zwalczaniu grzechu i rozwijaniu miłości. Pokonując nasz egoizm, pomagamy Kościołowi w doskonaleniu się, gdyż jesteśmy z nim ściśle zjednoczeni przez sakrament chrztu i Eucharystię. Doskonalenie swego życia jest jednym ze sposobów budowania Kościoła i królestwa Bożego na ziemi.
Lud Boży dąży do swej pełni, która nastanie w dniu powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale. Wtedy Kościół osiągnie pełną świętość, jedność i powszechność, gdyż obejmie pełną liczbę zbawionych, zostanie też całkowicie wyzwolony z grzechu, cierpienia i śmierci. Do tego czasu jednym z zadań Kościoła będzie usuwanie cierpienia z życia człowieka oraz niesienie krzyża dla zbawienia świata.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982.
L. Bouyer, Kościół Boży, Warszawa 1977.
M. Chenu, Lud Boży w świecie, Kraków 1968.
Chrystus i Kościół. Wybór tekstów z Nowego Testamentu, Pod red. F. Gryglewicza, Lublin 1979.
Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawenia. Warszawa 1980.
Człowiek we wspólnocie Kościoła, Praca zbiorowa pod red. L. Baltera, Warszawa 1979.
W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. II, Lublin 1974.
J. Guitton, Kościół współczesny. Kościół i świeccy, Warszawa 1965.
F. Krenzer, Taka jest nasza wiara, Paryż 1981.
A. Luneau, M. Bobichon, Kościół Ludem Bożym. Od owczarni do Ludu Przymierza, Warszawa 1980.
S. Nagy, Chrystus w Kościele. Zarys eklezjologii fundamentalnej, Wrocław 1982.
Nowy obraz Kościoła po Soborze Watykańskim II, Praca zbiorowa pod red. B. Lamberta, Warszawa 1968.
S. Olejnik, Jedność Kościoła a pluralizm życia chrześcijańskiego. Warszawa 1982.
Paweł VI, Ecciesiam suam. Warszawa 1977.
A. Skowronek, Nad rozdziałem trzecim Dekretu „De oecumenismo”, Ateneum Kapłańskie 68/1965/244 - 253.
A. Skowronek, Kościół jako Prasakrament, Ateneum Kapłańskie 68/1965/1—10.
A. Skowronek, Z dyskusji nad eklezjalnym charakterem odłączonych wspólnot chrześcijańskich Zachodu, Collectanea Theologica 37/1967/11—21.
Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich, Dekret o apostolstwie świeckich. Dekret o działalności misyjnej Kościoła, Dekret o ekumenizmie. Dekret o Kościołach wschodnich katolickich. Konstytucja dogmatyczna o Kościele, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym.
J. Stępień, Eklezjologia św. Pawła, Poznań 1972.
A. Śliwiński, Idea Ludu Bożego we współczesnej eklezjologii, Pelplin 1974.
E. Weron, Świeccy w Kościele, Paryż 1970.
Wprowadzenie do zagadnień teologicznych. Dogmatyka, Praca zbiorowa, Poznań 1969.
Inne witryny:
Ewangelia na każdy dzień
Jezus i Maryja w oczach ewangelistów i mistyków
Czytelnia
Leksykon "Prawdziwe Życie w Bogu"